El currículum ocult de l’escola

Sóc mare d’una nena de dos anys, l’educació ha estat i és la meua professió, la meua vocació. Sempre he tingut clar quines eren les línies pedagògiques que m’agraden, aquelles que van començar a mira a l’infant, a la familia, a l’escola i als materials d’una altra manera, apreciativa en dic, observant potencialitats. Van ser Rousseau, Pestalozzi i Froebel qui van assentar les bases d’on va sorgir el moviment de l’Escola nova, qui va tenir com a màxims representants a Maria Montessori, Rosa i Carolina Agazzi, Freinet, Decroly.

A Lo Niu treiem tot el que ens agrada d’aquestes noves mirades del segle passat i creem el nostre pròpi mètode, ens influenciem dels “grans” però no copiem, preferim ser creatives, reflexionar, investigar, observar i actuar davant de les situacions amb maneres nostres, seguint sempre en concordança amb les bases de l’educació viva i de l’acompanyament respectuòs però sent auténtiques, sent nosaltres mateixes. Nomès sent una mateixa és pot acompanyar en respecte, presència i mirada a l’infant, no és pot viure la vida trepitjant les petjades d’un altre, sortim de la zona de confort, ens arrisquem, vivim i creixem professionalment i personalment.

Observar, viure i sentir el projecte de Lo Niu en pròpia pell i cor em fa posicionar cada cop més a favor d’aquest tipus d’educació. Una educació individualitzada, on cada infant apren al seu ritme i seguint el seu plà intern, on es construeix de dins cap enfora i un cop les bases internes estan assentades i ben segures construim cap enfora, cap el món. Nomès així una persona pot tenir la seguretat per afrontar totes les adversitats que hi ha a la vida. Quan més arrels  i més profundes, més fort aguantarà l’arbre.

Nosaltres estem veient com els infants de Lo Niu estan entrant a la fase de normalizació de la que parla Montessori, cada cop hi ha més amor en el treball (joc), més concentració, autodisciplina i sociabilitat. Observant la calma i tranquilitat en la qual creixen i aprenen els nostres infants em  segueixo preguntant perquè al sistema formal, a les escoles bressol i a les escoles d’educació infantil, primària i secundària no és camina cap a aquestes pedagogies. Cada cop em serveixen menys els arguments que expliquen que no hi ha recursos económics, que falta formació especializada als mestres i professors, que les famílies no volen aquests mètodes…

Sabeu que? cada cop em fa més mal veure que la resposta no es tot això sinó que és un tema polític. Mireu, el que assegura el sistema escolar a totes les persones que hi pasen son tres coses:

  1. Obediència
  2. Puntualitat
  3. Feines mécaniques

Us sona oi? el mateix que volien que aprenguessin els fills  i filles dels obrers. Moltes haveu vist el vídeo on es compara un cotxe d’ara en un de fa 150 anys oi? Tot ha canviat menys el sistema educatiu, i si parlem de recursos, fins i tot els sistema sanitari a millorat en 150 anys o el sistema judicial entre d’altres, i també són públics, però l’educatiu no ha sofert cap canvi en el seu mètode nomès s’han adornat algunes aules amb materials tecnològics, s’ha fet algun canvi de nom i forma però l’estructura, la base, l’essencia, és la mateixa.

A les que estem educant fora del sistema educatiu ens parlen de la importància dels continugts per seduir-nos cap a l’escola formal, si observeu una mica veureu com els continguts no són tant importants, conec moltes persones a qui se’ls adapten els curriculums per a que acabin amb l’escolarització secundaria obligatoria, és a dir que s’eliminen o modifiquen continguts, potser els continguts no son el més important de l’escola pública oi? Però en canvi quan hi ha un problema de conducta, quan algú no entra al paper de l’obediència es queda fora del sistema, se’l fa sentir com l’escòria de la societat, i això és el que interessa, que tota aquella persona que sigui diferent, que tingui veu pròpia i que pensi lliurement sigui eliminada del sistema, però no patiu els fills i filles dels rics van a escoles millors, nomès com a exemple, el fill del príncep d’Anglaterra va a l’escola Montessori.

A Lo Niu posem la llavor per a un futur plè de persones segures, conscients, en pensament lliure i veu pròpia per això ens responsabilitzem de l’educació dels nostres infants.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s