Nadal, com sobreviure

El Nadal és una festivitat religiosa i el Pare Noel, una invenció de la Coca- Cola. Ho he sabut des de fa molts anys això, però aquest any em ressona diferent, hi ha quelcom dins meu que entra en conflicte quan imagino com he de celebrar tot això a casa meva, com he d’enganyar a la meua filla, manipular-la i crear-li il·lusió amb un Nadal d’origen religiós i consumista, valors que no comparteixo i no voldria transmetre-li.

 consumismo

Podríem celebrar el Tió, i la petita només tindria un regal, o dir que som els pares els que li farem un regal, o que és l’essència del Nadal qui porta el regal, així no hi hauria valors religiosos ni consumistes.

Aquestes idees m’agraden, sempre hi ha alternatives. Però quan ho penso, me’n adono que no estic sola, que la família també hi és. I que ens diran! Quina pressió sortir sempre de la norma, fer-ho diferent. Tampoc ens podem tancar el Nadal a casa, bé, si que podríem però no ho vull. M’agraden les trobades amb la família, compartir-hi els menjars i les paraules, reforçar vincles.

Ara que m’hi poso en pell i cor, potser el que em fa més por de deixar anar el Nadal consumista i religiós és no viure’l jo. Jo que l’he viscut sempre i l’he gaudit sempre, menys ara que al haver més consciència hi ha més contradicció, així doncs potser el treball es que jo renunciï a aquest Nadal meu i en redescobreixi un altre més coherent en allò que soc i en allò que vull transmetre a la meua filla. Potser les excuses per no fer aquest pas, son simplement pors meues, em diuen que no cal, que no es per a tant, que tothom ho fa així, que s’ha fet sempre, que els regals els pots guardar i donar-li durant l’any, que aquesta càrrega religiosa ella no la sent… em sedueixen per a que em quedi on estic, sense perdre aquest Nadal conegut i amic. T’abraço i et dono les gràcies per tots aquests anys però et dic NO, ara ja no em serveixes, poc a poc i a partir d’ara construirem el Nadal que volem.

 Crec fermament que la quantitat de regals que reben els nostres infants no és raonable ni coherent. Que les adultes intentem cobrir molts buits nostres i també compensar les carències dels fills i filles generades per falta de temps amb ells i elles, una criança poc respectuosa… mitjançant aquests regals materials.

Estem fent infants insaciables, després d’un regal un altre, no valoren l’estar en el moment descobrint, explorant allò regalat i sentint il·lusió i gratitud. Infants que no aprenen a cuidar perquè hi ha tant que no passa res si quelcom es trenca. Infants que seran adults qui creuran que el materialisme és la clau de la felicitat. Infants desconnectats, sense poder reconèixer les seues necessitats i interessos veritables, infants que per qüestió de seguretat del seu organisme, per protegir-se davant de tants estímuls s’han de desconnectar.

Afirmo que un infant amb un vincle segur, que se sent respectat i estimat no necessita regals materials per a ser feliç.

En aquest moment actual on som moltes les famílies que fem esforços per arribar a final de mes, no veig cap resposta que no sigui el descrit anteriorment per justificar que ens gastem tants diners en coses tant absurdes i que els nostres fills i filles no necessiten. A més a més els omplim de plàstics i joguines que tampoc son les adequades i que a més a més no cuiden els seus sentits sinó que els estressen i per a acabar de fer-ho gros, com la meua companya Anna diu, els comprem joguines fetes per altres infants qui no saben ni que és el Nadal, infants amb una infància robada.

 És realment això el que volem les persones adultes per als infants? És realment això el Nadal? Seguim permeten infàncies robades per a que els nostres fills i filles tintguin tot el que vulguin? Oferim als nostres fills i filles tot allò que demanen sense mira costos?

Reflexions i camí personal d’una família de Lo Niu.

Deixa un comentari

