Canviar l’educació per canviar el món

Que l’educació és el camí per canviar el món ho creiem i o defensem des de l’assocació los Lliris. Mitjançant diferents projectes, com el Niu, l’Espai de criança, i l’Espai familiar de joc i relació posem el nostre granet d’arena per conseguir aquest canvi.

Llegint a Claudio Naranjo (psiquiatra xilè, molt recomanat) us podeu fer una idea de perquè l’educació és el recurs idoni per al canvi.

En el seu llibre Cambiar la educación para cambiar el mundo Naranjo explica que la única manera de canviar el món és promovent un canvi de consciència massiu, tot segueix a la ment, en nostre comportament, el comportament del món, necessitem canviar la ment i això no és fàcil. És necessita disciplina, ajuda, temps, oportunitats… i en aquest món mental i masculí que regna en la nostra societat on moltes persones son esclaves de la feina que sovint les deixa sense temps per a la família i la pròpia vida personal, on demanar ajuda és vist com un gest de persones dèbils, on guanya qui més té en materialitat i superficialitat, on impera la ment mental que raona i argumenta però no sent ni deixa sentir, devaluant el món femení i tot allò contrari a la ment patriarcal dominant, en aquest marc, no és fàcil el canvi de ment.

Només l’educació pot evitar la degradació de la consciència però necessita ésser redefinida, actualment podríem dir que l’educació ens proporciona simple informació i sovint sense tenir en compte les etapes sensibles del desenvolupament humà, el respecte cap als ritmes personals, i la individualitat de l’ésser en gustos i intel·ligències múltiples, així doncs, m’arrisco a dir que l’escola no ofereix oportunitats per al desenvolupament humà i per tant no influeix en aquest, sense potenciar el que hauria de ser el seu objectiu principal: el desplegament de l’ésser en totes les seues dimensions i potencialitats.

 Cito textualment a Claudio, “Que l’educació, tal i com la coneixem, és una pèrdua de temps, va ser dit molt eloqüentment per -Ivan Illich, qui va utilitzar la proposta de “deschooling” de s escolar itza ció́- pensant que les persones estarien molt millor sense aquesta obligació de dedicar tant de temps de les seues vides per a ser tractades com idiotes en un sistema autoritari, i que les aparta de la seua família i de la mateixa vida. L’educació ha estat dissenyada per perpètua la classe de ment que tenim” .

El que Naranjo proposa, també altres profesionals i el que realitzem des de l’associació és una mirada holística. Holisme significa educar en tot allò que som, en totes les dimensions, una educació completa, anant molt més enllà de l’educació intel·lectual. Hem d’aprendre sobre el món exterior i el propi món interior, rebent educació física, emocional, intel·lectual, i educació del cor com diu ell. Una educació que contribueixi a l’harmonització de les tres parts del cervell: raonament, emoció i instint. Només així és produirà el canvi que necessitem per no degradar la nostra consciència encara més i sobreviure com humans, només així podem ser feliços.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s